2013. augusztus 3.

C vitamin * No, de miért fontos? ... és mennyi szükséges belőle?

C - VITAMIN, egészségünk egyik bástyája
 

Egyszer volt, hol nem volt ... volt egyszer egy csodálatos tudós ... úgy hívták, hogy Szent Györgyi Albert. Neki köszönhetjük, hogy a világ ma tudja milyen fontos a C vitamin.
A vitaminok az emberi szervezet számára alapvetően szükséges vegyületek és ezek közül is kiemelkedő jelentőségű a C vitamin hatása, ezért az egyik legszélesebb körben fogyasztott kiegészítő vitamin.
Az ember szervezete nem tudja előállítani saját maga a C vitamint. 
Rajtunk, embereken kívül pl. még a majom és a tengerimalac nem tudja előállítani saját maga ezt az értékes “mikrotápanyagot”, a legtöbb állat ebből a szempontból szerencsésebb helyzetben van, mert tudják szintetizálni (előállítani) a C vitaminszükségletüket. 

Amikor a C vitamin segít:
Vízben oldódó vitamin, a felesleg a vizelettel kiürül a szervezetünkből.
Ha stresszhelyzetben vagyunk, akkor megnő a C vitamin fogyasztásunk.
Fontos hatása, hogy segíti a vas szervezetünkbe való beépülését, ennek a nagyon fontos anyagnak a felszívódását hatékonyan támogatja.
kollagén képződésében kiemelkedő szerepe van (a kollagén egy különleges fehérjemolekula, amely az emberi testben több helyen, pl. a bőrben, vérerek falában rugalmas és erős hálót képez). 
dohányosok és az idős emberek több C vitamint igényelnek. A kutatások szerint minden cigaretta elszívása 25-150 mg C vitamint tesz tönkre. 
Meggyorsítja az égési sérülések, sebek begyógyulását, így a műtét utáni sebgyógyulást és a hegképződést is segíti.
Ez a pótolhatatlan vitamin a húgyúti fertőzések kezelésére javasolt gyógyszerek hatását is növeli.
Csökkenti a vénás vérrögök kialakulásának a lehetőségét.
Természetes hashajtóként hat.
A rákkeltő anyagok ellen is egyértelműen kimutatott a jótékony, megelőző és gyógyító  hatása. Segít megakadályozni a nitozaminok (az élelmiszerekben, kozmetikumokban, gumitermékekben gyakran előforduló rákkeltő anyagok) képződését.
Mérsékli az allergiákat okozó anyagok hatását. 
nátha megelőzésében és kezelésében a C vitaminnak kiemelkedő jelentősége van.
A különféle vírus- és baktériumfertőzések megelőzésében ennek a rendkívül értékes vitaminnak a  hatása kiemelt és egyértelműen bizonyított.
Nagyon fontos szerepe van az immunrendszerünk egészséges működésében.
A C vitamin hatása az is, hogy elősegíti a gyógyszerek, mérgek, idegen anyagok inaktiválását a májban.
A fogászati kutatások szerint a C vitamin jótékony hatása kiterjed a fogínybetegségek megelőzésére is.
A tapasztalatok szerint bizonyos fokú védelmet nyújt a gyakori szembetegség, a szürkehályog ellen is.


Mennyi C vitaminra van szükségünk?

Szent Györgyi Albert eleinte 1.000 mg, később 4-5.000 mg, idős korára pedig 8.000 mg C vitamint szedett télen-nyáron. 93 éves koráig élt, szellemileg, testileg frissen.

A mai, hivatalosan javasolt napi C-vitamin mennyiség 60 mg. Ez egy hihetetlenül alacsony érték. Honnan származik ez a szám? Annak idején Adolf Hitler számoltatta ki orvosaival, hogy mi az a minimális C-vitamin mennyiség, amit biztosítania kell katonái számára, hogy elkerüljék a skorbut (C-vitamin hiány) utolsó, legsúlyosabb fázisát. Ez az érték szerepel ma is, a hivatalosan ajánlott mennyiségként. Pedig már akkor is ki tudták számolni, hogy ez a minimális, végső mennyiség.

Nos, akkor mennyi a megfelelő C-vitamin mennyiség? 

FELNŐTT esetén:

Napi szinten felnőtt korban 2.000 mg mindenképp ajánlott.
Megfázásos, influenzás betegség esetén 10.000 mg (1-2 óránként 1.000 mg) ajánlott. 

GYEREKEK esetén:

Gyerekeknél napi 500-1.000 mg ajánlott 10 éves kor felett.

Megfázásos, influenzás betegség esetén 2-5.000 mg (1-2 óránként 500 mg) ajánlott 10 éves kor felett.


MINDEN ESETBEN TESZTELNI SZÜKSÉGES, HOGY ADOTT SZEMÉLYNEK HÁNY MG-RA VAN SZÜKSÉGE!